Sociale Medier; 7 trend i 2014

7 Marketing trend indenfor sociale medier/netværk, der vil dominere i 2014

De sociale medier bliver mere og mere dominerende. Lige rundt hjørnet dukker nye platforme op og i 2014 er det 10 år siden Facebook foldede sig ud på nettet, for at blive et af vor tids helt store sociale platforme.
Sociale medier er kommet for at blive og vi bliver mere skarp på vores brug af dem. Der er nok ikke den virksomhed med respekt for sig selv, som vil sige at de sociale medier er en døgnflue og det ikke kan betale sig at oprette en profil.

Et af de helt store trends inden for PR er content marketing – tekst-omtale i diverse medier, i stedet for og/eller sammen med en mindre annonceplan. Det er en trend, der for alvor har fået fodfæste i 2013. og den tendens fortsætter nu inden for de helt store virksomheder og organisationer.

Det amerikanske erhvervsmagasin Forbes bragte, fornyelig, en liste over 7 marketing trends indenfor de Sociale medier, der vil dominere i 2014.

1. Investering i de sociale medier vil være en nødvendighed, ikke en luxus
Der blev skrevet, i diverse erhvervsmagasiner, at 2013 vil der blive investeret mere tid og ressourcer i de sociale medier. Fra at være et ”skal have” bliver det i 2014 ”må have”.
Flere og flere virksomheder har set fordelen og målbarheden ved at lave en decideret social medie strategi. Fra at virksomhedens eksisterende medarbejdere har fået til opgave at styre de sociale medier, er det nu blevet til at virksomhederne ansætter social medie strateger eller fuldtids social medie manager.
Fordelen ved sociale medier er mange, men de inkluderer;
• Udvikling af virksomhedens sociale signaler og er en vigtig faktor inden for SEO på nettet
• Bidrager til virksomhedens branding
• Styrker brand bevidstheden
• Word-of-mouth annoncering
• Forger kundenes loyalitet og tillid
• Højner brugernes rækkevidde og indflydelse
De sociale medier er også en af de tre hjørnesten indenfor SEO (Søgemaskineoptimering)

2. Google + vil blive en betydningsfuld faktor
Mens Facebook fortsat er leder af ”slænget” med hensyn til antallet af månedlige brugere (1.15 billion), er Google + begyndt at bevæge sig derop og har de næsthøjeste månedlige aktive bruger (343 millioner).
Googles platform til at samle personlige informationer (demografisk, lokationer, etc.) kan man ikke mere sige at Google + ”blot er endnu et socialt netværk.” Det beviser i stigende omfang at være en integreret del af Googles store plan med hensyn til SEO, sociale signaler og at yde en mere personaliseret søge oplevelse. Det er indlysende vigtigheden i Google Authorship (som er en slags blåstempling af at dit indhold er originalt. Samtidig kan du se hvordan artiklen bliver vist i søgemaskiner. Med Google Authorship vises at der er en person bag), hvilket vil blive et af nøgle komponenterne til Googles søge placeringer, hen mod slutningen af 2014.
Som Google + bevæger sig hen mod større integration med andre aspekter af internettet, vil vi se det vokse med raketfart, både med hensyn til virksomheds brug, som privat brug.

3. Billedecentreret netværk vil få større succes
Her i 2013 har vi set en trend,hvordan delingen af billeder og video er vokset, i forhold til udelukkende rene tekst opdateringer.Billede indhold og billede baserede sociale platforme vil fortsætte med at vokse. Flere virksomheder vil være mere opmærksom på fordelen ved deling af billeder og videoer på websites og blogs, og at de kan have en signifikant betydning for indhold og marketing på de sociale medier.

4. Vi bliver vidne til hvordan micro-video vil vokse
Det ser ud til, at skrive 140 tegn og optage en 3 minutters video er begyndt at kede os. Mico video er redningen. Med micro video apps, som Twitters Vine og nu Integrams video deling, ser vi en bevægelse hen mod real-time video deling. Og ikke hvilken som helst video; Integram tillader en video på 3-15 sekunder pr. video og Vine tillader præcist 6 sekunder, forventes det af brugerne at være kreative og dele videoerne via deres smartphones.
Det skal blive interessant at se hvordan disse små bidder af indhold vil kunne ændre ”The playing field” når det kommer til video baserede sociale medier.

5. Foursquare vil falde markant
Med dårlig trafik og signifikante problemer med at rejse kapital i 2013, fortsætter Foursquare at kæmpe hen imod 2014. Når andre sociale netværk som Facebook, Integram og Twitter, der tilbyder positionsbaseret funktioner, er det kun et spørgsmål om tid før Foursquares brugere er overgået til de andre netværk.

6. Myspace, elsk det eller had det, vil vokse
Med deres radikale makeover og re-branding indsats, tidligere på året, ser det ud til at MySpace får deres anden runde. De tilbyder en iphone app, der tillader brugerne at netværke, modtage private beskeder og lytte til deres egen personaliseret radio station, ser det ud til at MySpace er tilbage på sporet og vil vokse i 2014. De kommer næppe igen til at konkurrere med Facebook og Twitter, men det vil blive interessant at se hvordan netværket vil vokse blandt bands og musikelskere.

7. LinkedInvil blive en betydningsfuld spiller for B2B virksomheders vækst
Med 238 millioner brugere, hviler LinkedIn ikke på laurbærene og anses for at være det største sociale netværk for professionelle. Lanceringen af netværkets ” Influencers program”, positionerer LinkedIn sig ikke kun som et andet netværks site, men som den største kilde til skabelse af indhold og en kanal til professionelle business folk. Med den fart LinkedIn vokser og tiltrækker flere brugere, vil fordelen ved at være ”linked in” være enorm for B2B markedet.

Facebook og Twitter viser ingen tegn på nedgang. Men det bliver interessant at se hvordan de vil forny sig, for at følge med det voksende Google +, såvel som billede og videobaserede netværk.
Mens de fleste virksomheder og institutioner er opmærksomme på nødvendigheden af at have en strategi for sociale medier, vil 2014 være året hvor størstedelen endelig forstår nødvendigheden af at forpligte sig til at bruge tid, ressourcer og indsats på deres sociale medier.

By | 2013-11-05T08:20:16+00:00 november 5th, 2013|PR|Kommentarer lukket til Sociale Medier; 7 trend i 2014