Stop op og skab dig et helle

Vi har lige taget hul på en af de mest hektiske måneder på året. December. Og måske kan mit budskab om et helle, i denne travle måned, være provokerende, men ikke desto mindre er det ment som en god opfordring.

Hvis du går og sukker efter mere af det gode liv, men din tid flyver afsted, kan du med stor fordel stoppe op og skabe dig et helle. Hvis du synes det lyder uvant, så prøv at læse videre, øve dig og accepter, at du ikke kan alt lige med det samme. Døm ej dine forsøg, men prøv at være åben.

Flere stresseksperter og psykologer har fundet frem til at den ødelæggende stress blokerer flere centrale dele i hjernen. Der er stor forskel på at have travlt og være stresset. Travlhed betyder at du skynder dig og når alt indenfor normal arbejdstid. Stress kommer, når du har været belastet i længere tid, løber stærkere end normalt og tager ekstra timer i brug for at nå det hele. Under belastningen kommer forbigående symptomer som hovedpine og svimmelhed, men du tænker det nok skal gå. Stress er når du har været belastet i længere tid, de fysiske og psykiske symptomer er vedvarende, du bliver oftere syg, har en kortere lunte og begynder, at opgive troen på at situationen nogensinde bliver bedre. Når stressen rammer er det de præ-frontale regioner i hjernen, som er associeret med omsorg, empati og konstruktiv tænkning, som ikke får blodtilførsel nok. Kommer der ikke blod nok til de centrale dele af hjernen går det ud over vores omsorgsgen og nærvær som mennesker.

Et helle er et sted, hvor du fokuserer og lader roen tage bo i dig, uden at du har øjne på om sønnike hælder mælken for hurtigt op, tjekker notifikationer på telefonen hele tiden, katten skraber og vil ind, eller at vinduet klaprer. Fokus og ro kræver nærvær. Enten med noget du holder af at gøre og hvor du er hjemme i dit liv eller med noget, som du længe har haft lyst til at give dig i kast med.

Et helle kan være;

  • Beskæftigelse med noget kreativt dagligt eller nogle gange om ugen; male, spille et instrument, lave collager, sy, strikke, broderer, fotograferer, lave træskulpturer eller arbejde med ler, skrive en bog, lære et nyt sprog eller noget helt andet.
  • Mediterer 5, 10, 15 eller 30 minutter hver dag – Hvis du har lyst til at kaste dig ud i at meditere, så start gerne med 5 minutter i en uge, og øg så langsomt tiden til 10 minutter og så videre. Du vil kunne blive helt afhængig af det.
  • Gå en tur, hvis ikke hver dag, så i weekenden – gå gerne en lang tur. Når gåturen er længere opnår du en rytme som er god for kroppen samtidig med, at du kommer i et nærvær med dig selv. Naturen vil også skærpe dine sanser. Filosofferne Søren Kierkegaard og Friedrich Nietzsche gik sig til mange essentielle tanker, der blev til tekster, som blev til bøger.
  • En ugentlig date med din indre kreatør eller dit indre legebarn, om du vil. Tag på udflugt til et museum, tage til koncert, på biblioteket, en udstilling eller gå en tur i en genbrugsbutik og køb noget, der taler til din indre kunstner eller dit indre barn, noget fjollet eller noget du kan bruge. Det behøver ikke være dyrt.
  • Bage et brød, en kage eller lave et måltid, der tager lang tid at forberede – det kræver nærvær.
  • Du kan også skabe dig et særligt hjørne i stuen eller kontoret, hvor du har en behagelig stol, bøger, magasiner eller andet omkring dig, som du holder af og brug stedet til at lade op i. Lyt til en podcast, meditation, en bog, et interview eller et foredrag.

Min trang til at plæderer for et helle, er fordi jeg ved det virker. Og hvor stor en betydning det har for mig selv. Mit eget helle praktiserer jeg om morgen og nogle dage hele dage. Jeg skriver. Jeg bevæger mig ud i naturen. Jeg læser. Jeg tegner, selvom jeg ikke er særlig god til det og proportionerne er håbløse, men jeg finder en ro i det og kan godt lide blyantens grå toner på papiret. Jeg prøvede også en gang at lære at spille guitar, men min hund gøede voldsomt når der kom toner ud af guitaren og dets blotte tilstedeværelse i stuen, at jeg fik klager fra naboerne. Så nu står guitaren i kælderen. Jeg har siden min barndom været meget glad for instrumenter og sang, og da jeg var ung, ville jeg gerne være sangerinde. Men det er en anden historie.

At være hjemme i sit liv kræver ro. Og med et helle skaber du kontakt til dig selv, som er en måde du vil kunne dyrke lidt mere af det gode liv, mange mennesker går og sukker efter. Brug dit helle, som et sted du tjekker ind med dig selv, om du er i kontakt med alle de vigtige livskvaliteter, der får dig op om morgen og som din energi er toppet med.

Hvis du har brug for hjælp til, at tage temperaturen på f.eks. området fritid og sjov eller personlig udvikling i dit liv, kan du med stor fordel gøre det ved at bruge et populært coachingværktøj – Livshjulet. Du kan læse her, hvordan du bruger Livshjulet til, at finde ud af, hvordan det står til i områderne og eventuelt skabe dig et mål i 2018.

Du kan også sætte glæden i vejret med 21 dages fokus på glæde, i online kurset Vejen til glæde. Læs mere her.

By | 2017-12-01T18:21:33+00:00 december 1st, 2017|Coaching, Kreativitet, Personligt|0 Comments

Leave A Comment